Paja 2

Tavoite

Saada syntymään keskustelua seuraavista asioista:

1. Mihin suuntaan EMME halua koulun kehittyvän? (Laki, ops, yms.) NYT SAA VALITTAA!

2. Mitä koulu voisi olla?

3. Mitä positiivinen muutos vaatii?

4. Toimiva tavoiteiskulause (visio, alla lisätietoa)?

Ohjeet pajan vetäjälle:

Kaikkien mielipide on yhtä tärkeä!

Nyt kun työyhteisössä on pohdittu tulevaisuutta koulutuksen näkökulmasta, voidaan hypätä seuraavalle tasolle.

  • Nyt kannattaa unohtaa hetkeksi oma ammatti tyystin. Empatian kautta voi nähdä asiat aivan toisessa valossa.
  • On aika miettiä, mitä me haluamme, mihin me voimme vaikuttaa ja mitä me EMME halua. Tulevaisuuden tutkimuksen materiaali kannattaa tässäkin tehtävässä pitää mielessä.
  • Jakakaa tehtävät suhteessa käytettässä olevaan aikaan (esimerkiksi 15,15,15,15, ja lyhyt koonti). Nyt tarvitaan empaattista otetta, kykyä heittäytyä ulkopuolisen rooliin - miltä toiminta näyttää, kun sitä tarkastelee joku muu kuin opettaja.
  • Ensimmäisestä pajasta tuli toiveita varata keskustelulle aikaa. Koittakaa järjestää tälle aikaa, ellei muuten, niin jatkamalla aiheen käsittelyä kahvipöytäkeskusteluissa välituntisin. Oman toiminnan reflektoiminen mahdollisimman objektiivisisesti ei ole mikään helppo juttu.
  • Viimeisenä kohtana on pohtia toimintasuunnitelmaan tulevaa visiota. Sen voi jättää jopa erilliseksi pureskeltavaksi välituntitehtäväksi, jos aika tuntuu olevan kortilla.

Tehtävä 1 (mitä sen ei haluta olevan)

NYT SAA VALITTAA!

Olet muuttanut takaisin Rovaniemelle vuonna 2025. Tulet lapsesi kanssa tutustumaan kouluusi, jonka olet kuullut panostavan tulevaisuuden taitoihin. Mitä kerrot tutuille päivästä?

(kuviteltu tilanne tilasta, joka voisi olla, mutta ei haluta olevan. Oleta, ettei mikään kehity ja mahdolliset ongelmat pahenevat)

Fyysinen ympäristö

Sosiaalinen ympäristö

Kirjaa keskustelu tarkasti. Aloita siitä, kun astut kouluun sisälle. Mitä näet, mitä kuulet, mitä haistat...?

  • Miltä koulu näyttää ulkoa?
  • Miten sinut otetaan vastaan?
  • Mitä kuulet sisällä?
  • Mitä haistat?
  • Mitä tunteita koulu herättää lapsessasi ja sinussa?
  • Mihin kiinnität huomiota luokassa?
  • Miten opettaja kohtaa sinut?
  • Entä lapsesi?
  • jne
  • Mitä lapsesi kertoo sinulle illalla ennen nukkumaan menoa kouluvierailusta?

Tehtävä 2 a (unelma siitä, mitä se voisi ja mitä sen pitäisi olla)

Olet muuttanut takaisin Rovaniemelle vuonna 2025. Tulet lapsesi kanssa tutustumaan kouluusi, jonka olet kuullut panostavan tulevaisuuden taitoihin. Mitä kerrot tutuille päivästä?

(kuviteltu tilanne, joka voisi olla, mutta ei ole - vielä. Asioita voi aina parantaa, joten tässä kohdassa pitää miettiä koulua kehityskelpoisena.).

Fyysinen ympäristö

Sosiaalinen ympäristö

Kirjaa keskustelu tarkasti. Aloita siitä, kun astut kouluun sisälle. Mitä näet, mitä kuulet, mitä haistat...?

  • Miltä koulu näyttää ulkoa?
  • Miten sinut otetaan vastaan?
  • Mitä kuulet sisällä?
  • Mitä haistat?
  • Mitä tunteita koulu herättää lapsessasi ja sinussa?
  • Mihin kiinnität huomiota luokassa?
  • Miten opettaja kohtaa sinut?
  • Entä lapsesi?
  • jne
  • Mitä lapsesi kertoo sinulle illalla ennen nukkumaan menoa kouluvierailusta?

Tehtävä 2b

Mitä tuo positiivinen muutos vaatii?

- kaupunki:

- rehtori:

- yksittäinen opettaja:

- huoltaja:

- oppilas:

Tehtävä 3

Vision työversio:

Rovaniemellä on vuonna 2025

Suomen ammattitaitoisin henkilöstö ja

oppimiselle suotuisin toimintaympäristö,

joka tuottaa hyvinvoivimpia ja

oppimiskykyisimpiä

tulevaisuuden osaajia.

Onko yllä oleva visio sellainen,

johon voisit lähteä mukaan täysin purjein?

Miten muuttaisit sitä?